maandag 10 juni 2013

Spekkoek mislukt

Spekkoek, Mislukt super Balen!
Volgende poging komt zeker snel. ;)
Eigenlijk wou ik dit niet op mijn bloq plaatsen, want schaamde mij wel een beetje. hihi Maar niet alles kan perfect zijn! En daar is een bloq tenslotte voor, niet?! Dus hier beneden toch mijn plat uitgeslagen van 12 lagen spekkoek. Mijn vriend heeft een poging gedaan om te proeven, helaas! :p


Ik zal toch even vertellen welke stappen ik had gedaan. De ingrediënten heb ik al eerder laten zien. Dus dat zal ik niet nogmaals herhalen. Wat trouwens grappig was, ik kwam nog velen YouTube filmpjes tegen waarbij ze een poging deden tot het maken van spekkoek. En waarbij het velen ook niet was gelukt, duss ben niet de enige! Ik ben er nog niet helemaal uit. Maar heb elke stap gefotografeerd dus wie weet komen jullie er achter? ;)) Wat ik wel weet is dat ik de verkeerde suiker had gebruikt. Ik had hiervoor donker bruine bastard suiker gebruikt, maar dit moest licht bruine zijn. Het smaakte overigens ook echt niet lekker, of ik op boter zat te kouwen en met een overheersende kruiden erdoor. Mmmm...

Stap 1:
Split de eidooiers en eigeel.


Stap 2:
Meng de boter en suiker tot een smeuïg massa min 10min!


Stap 3:
Voeg een voor een de eidooiers toe. En blijf met een spatel mengen.


Stap 4:
Zeef de meel en voeg het erbij en blijf goed roeren.


Stap 5:
Mix het eigeel tot een dik en wit romig stevig beslag.


Stap 6:
Voeg het witte massa eigeel bij de rest, en blijf het goed roeren.


Stap 7:
Voeg 1/3 deel van het mengsel in een ander kom. En doe in het minste deel alle  4 de kruiden.



Stap 8:
De deeg vorm in boteren, en laag voor laag smeren. Volgens Lonny begin je met de lichte kleur. Waarom? Geen idee, misschien kan iemand van jullie mij dat vertellen? De eerste laag doe je met oven, en vanaf de tweede laag op gril. Elke laag +- 3a4minuten.



Het houd je even bezig, en geeft lekker een rommel in de keuken. Je moet het even door hebben. Ik denk zelf dat ik niet voldoende gemixt heb. Dit moet je eigenlijk doen als je meerdere maakt voor speciale gelegenheden. Ook hiermee oefening baart kunst! En zal zeker blijven oefenen.. Hihi

1 opmerking:

  1. Yummie! Toch ziet het er smakelijk uit! Een volgende keer beter toch! I love you Mum

    BeantwoordenVerwijderen